Een online media plan in 7 stappen
Online media inzetten doen we allemaal. Toch? Maar hoe zorg je er voor dat je de juiste mensen met de juiste boodschap weet te bereiken? In 7 stappen naar een concreet plan.
Eventueel wordt eerst een nul-meting uitgevoerd. Waar sta je als organisatie? Via welke online kanalen breng je welke boodschap over? En wat wordt er online over je gezegd? Na de nul-meting volgen de volgende 7 stappen: 1. doelstelling Formuleer missie, visie en doelstellingen. Kom tot de kern van je bedrijf. Maak een vertaling richting een online strategie. 2. doelgroep Omschrijf de doelgroep zo nauwkeurig mogelijk. Maak eventueel gebruik van persona's, waarin onder meer online gedrag aan de orde komt. 3. mensen & middelen Welke kennis is er in huis? Wat is het budget? Wat kan of wil je uitbesteden? Vragen die beantwoord moeten worden, voordat je verder gaar naar stap 4. 4. kanalen: dé mix De eerste 3 stappen zijn noodzakelijk om te komen tot het kiezen van een optimale mix van online media. Welke kanalen ga je inzetten en hoe? 5. content & communicatie De boodschap is essentieel, het "waarom?". Ook storytelling komt hier aan de orde. Maak het concreet met een planning, waarin wie, wat en wanneer duidelijk zijn. |
6. uitvoeren & beheer Vormgeving, teksten schrijven, media inkoop en planning. Inmiddels is helder wie, wat, wanneer doet. 7. meten & optimaliseren Natuurlijk zijn statistieken en online monitoring hierbij onmisbaar, maar vergeet niet te luisteren, converseren, relaties te bouwen en kennis te vergaren. Meet doelstellingen en stuur bij waar nodig. Meer weten over de inhoud van een online media plan en hoe het jou en jouw organisatie kan helpen? Neem contact met ons op. |